ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Σάββατο 25 Αυγούστου 2007
Το μαύρο χρήμα και η ευθύνη των πολιτικών
25 Αυγουστου 2007
Θεσεις
Του Μιχάλη Καρχιμάκη
Η Επιτροπή των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων τα τελευταία χρόνια έχει πολλαπλώς παρέμβει για τη θέσπιση μέτρων για την αντιμετώπιση του ξεπλύματος μαύρου χρήματος. Παρά τον έντονο προβληματισμό για επιμέρους μέτρα, για το μείζον ζήτημα του ξεπλύματος και της συσσώρευσης χρήματος από εγκληματικές πράξεις, είναι ανάγκη να γίνουν σοβαρά βήματα, με αποτέλεσμα να ενισχυθούν οι δυνατότητες για την αντιμετώπιση του προβλήματος, αφού μια πραγματικά αποτελεσματική δράση απαιτεί το άπλωμα ενός ισχυρού διχτυού, ικανού, αφενός μεν να συλλάβει τις πολυσύνθετες διαδικασίες αυτών που ξεπλένουν βρώμικο χρήμα, αφετέρου δε, να ενεργοποιεί δραστικές κατασταλτικές δυνάμεις.
ΑΝΕΤΟΙΜΟΙ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ
Η διαπίστωση είναι, ότι οι μηχανισμοί είναι ανέτοιμοι. Το βάρος για την κίνηση των μηχανισμών αυτών το φέρει η πολιτική, σε επίπεδο κυβερνητικό, αλλά και κοινοβουλευτικό. Και είναι απαραίτητο να καταστεί συνείδηση ότι η λύση βρίσκεται στη θωράκιση των δημοκρατικών θεσμών και στη στόχευσή τους να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά και οργανωμένα τα διάφορα μορφώματα που εμπλέκονται στη διακίνηση του μαύρου χρήματος.
Με την έκδοση συγκεκριμένων οδηγιών τα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με συγκεκριμένα μέτρα, ορθώς επιστρατεύουν στη μάχη κατά του ξεπλύματος μαύρου χρήματος τις τράπεζες και τους χρηματοπιστωτικούς φορείς, αφού το ξέπλυμα εξ ορισμού προϋποθέτει τη χρησιμοποίηση του χρηματοπιστωτικού φορέα για να καταστούν τα βρώμικα χρήματα «καθαρά». Επίσης ορθώς, στην Οδηγία του 2006 τίθενται εξειδικευμένα μέτρα ορισμού των «πολιτικώς εκτεθειμένων προσώπων» (ΠΕΠ), των πρόσωπων, δηλαδή, στα οποία έχει ανατεθεί σημαντικό δημόσιο λειτούργημα, στα οποία συμπεριλαμβάνονται και οι άμεσοι στενοί συγγενείς τους.
ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΕΚΤΕΘΕΙΜΕΝΑ ΠΡΟΣΩΠΑ
Στη σχετική οδηγία αναφέρεται ότι ως ΠΕΠ θεωρούνται τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα, στα οποία έχει ή είχε ανατεθεί σημαντικό δημόσιο λειτούργημα και τέτοιοι είναι οι αρχηγοί κρατών, κυβερνήσεων, υπουργοί, υφυπουργοί, τα μέλη του κοινοβουλίου και άλλων υψηλού επιπέδου δικαιοδοτικών οργάνων, τα μέλη ελεγκτικού συνεδρίου και διοικητικών συμβουλίων κεντρικών τραπεζών, οι πρεσβευτές, οι ακόλουθοι και υψηλόβαθμοι αξιωματικοί των ενόπλων δυνάμεων, τα μέλη διοικητικών, διαχειριστικών ή εποπτικών οργάνων κρατικών επιχειρήσεων και οι στενοί συγγενείς αυτών.
Το ζήτημα συνδέεται άμεσα με τη διαφάνεια, την αποτελεσματικότητα και εν τέλει την αξιοπιστία της πολιτικής. Κεντρικός άξονας για την αξιοπιστία της πολιτικής και για την επαναφορά της εμπιστοσύνης των πολιτών στην πολιτική, είναι η με πολιτικούς όρους δυναμική αντίδραση σε ο,τιδήποτε σκοτεινό. Συνεπώς, και στην πληγή του μαύρου χρήματος, τα πολιτικά αντανακλαστικά πρέπει να είναι άμεσα, γρήγορα, σαφή και να μην μεταθέτουν την πολιτική ευθύνη σε υπηρεσιακά όργανα όπως κατά την πρόσφατη πολιτική πρακτική, η οποία σταθερά κρύβεται πίσω από τις διοικητικές ή δικαστικές διαδικασίες. Ο πολιτικός οφείλει, όταν πρέπει να αρθρώσει τον πολιτικό του λόγο, να παίρνει θέση άμεσα, ξεκάθαρα και αβίαστα και να μην συγκαλύπτει σκοπιμότητες και υπεκφυγές πίσω από άλλα θεσμικά όργανα, γιατί τότε ακριβώς στρεβλώνονται βάναυσα οι κανόνες λειτουργίας του δημοκρατικού πολιτεύματος.
Έτσι, λοιπόν, και στο θέμα του ξεπλύματος χρήματος από εγκληματικές δραστηριότητες, η πολιτική παρέμβαση πρέπει να είναι συνεχής και αδιάκοπη, ώστε να διαμορφώνονται όλες εκείνες οι προϋποθέσεις για να ενεργοποιηθούν τα αντανακλαστικά και οι μηχανισμοί των φορέων για την αντιμετώπιση του κρίσιμου αυτού θέματος.
Πάνω απ όλα όμως, πρέπει να ισχυροποιηθεί το σημαντικό δημοκρατικό εργαλείο του θεσμού των ανεξάρτητων αρχών, και προπάντων η Ανεξάρτητη Αρχή Καταπολέμησης της νομιμοποίησης χρημάτων από εγκληματικές δραστηριότητες, ώστε σε μια λειτουργική συλλογική δράση με τις κρατικές αρχές και υπηρεσίες να δημιουργηθεί αυτή η αναγκαία ασπίδα για την απόκρουση του εμβολισμού του χρηματοοικονομικού συστήματος (με τις αρνητικότατες συνέπειες για το πολιτικό και δημοκρατικό σύστημα) από το μαύρο χρήμα.
Πρόσφατα, διετύπωσα την άποψη ότι είναι απαραίτητη η εξασφάλιση της υλικοτεχνικής υποδομής και η εξασφάλιση υψηλού επιπέδου εξειδικευμένου προσωπικού, επιλεγμένου μακριά από κομματικές σκοπιμότητες, ώστε οι ανεξάρτητες αυτές αρχές, και στην προκειμένη περίπτωση η Ανεξάρτητη Αρχή Καταπολέμησης της νομιμοποίησης χρημάτων από εγκληματικές δραστηριότητες, να είναι λειτουργικά και θεσμικά εξοπλισμένες για να επιτελέσουν αποτελεσματικά το ρόλο τους, σε μια εποχή, που πλέον σε επίπεδο ξεπλύματος ερευνώνται οι πάντες και τα πάντα και ειδικότερα, σε εφαρμογή της οδηγίας 2006/70/ΕΚ της Επιτροπής, τα πολιτικώς εκτεθειμένα πρόσωπα.
Για τον κάθε πολίτη γίνεται αντιληπτό ότι, για να ελεγχθούν αποτελεσματικά και ουσιαστικά τα πολιτικώς εκτεθειμένα πρόσωπα, προκειμένου να λειτουργήσουν σωστά οι δημοκρατικές διαδικασίες, πρέπει και τα όργανα που ελέγχουν τα πρόσωπα αυτά να έχουν ισχυρό αξιολογικό υπόβαθρο. Αυτή είναι, η μέγιστη πολιτική υποχρέωσή μας προς αντιμετώπιση του ξεπλύματος του μαύρου χρήματος: είναι πολιτικές οι επιλογές, είναι πολιτικές οι αποφάσεις, είναι πολιτικές οι λύσεις, που πρέπει να δοθούν και αυτό θα το πράξουν πολιτικοί, που έχουν αντιληφθεί ότι πρέπει να υπηρετήσουν την αξιοπιστία της πολιτικής.
Η Επιτροπή των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων τα τελευταία χρόνια έχει πολλαπλώς παρέμβει για τη θέσπιση μέτρων για την αντιμετώπιση του ξεπλύματος μαύρου χρήματος. Παρά τον έντονο προβληματισμό για επιμέρους μέτρα, για το μείζον ζήτημα του ξεπλύματος και της συσσώρευσης χρήματος από εγκληματικές πράξεις, είναι ανάγκη να γίνουν σοβαρά βήματα, με αποτέλεσμα να ενισχυθούν οι δυνατότητες για την αντιμετώπιση του προβλήματος, αφού μια πραγματικά αποτελεσματική δράση απαιτεί το άπλωμα ενός ισχυρού διχτυού, ικανού, αφενός μεν να συλλάβει τις πολυσύνθετες διαδικασίες αυτών που ξεπλένουν βρώμικο χρήμα, αφετέρου δε, να ενεργοποιεί δραστικές κατασταλτικές δυνάμεις.
ΑΝΕΤΟΙΜΟΙ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ
Η διαπίστωση είναι, ότι οι μηχανισμοί είναι ανέτοιμοι. Το βάρος για την κίνηση των μηχανισμών αυτών το φέρει η πολιτική, σε επίπεδο κυβερνητικό, αλλά και κοινοβουλευτικό. Και είναι απαραίτητο να καταστεί συνείδηση ότι η λύση βρίσκεται στη θωράκιση των δημοκρατικών θεσμών και στη στόχευσή τους να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά και οργανωμένα τα διάφορα μορφώματα που εμπλέκονται στη διακίνηση του μαύρου χρήματος.
Με την έκδοση συγκεκριμένων οδηγιών τα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με συγκεκριμένα μέτρα, ορθώς επιστρατεύουν στη μάχη κατά του ξεπλύματος μαύρου χρήματος τις τράπεζες και τους χρηματοπιστωτικούς φορείς, αφού το ξέπλυμα εξ ορισμού προϋποθέτει τη χρησιμοποίηση του χρηματοπιστωτικού φορέα για να καταστούν τα βρώμικα χρήματα «καθαρά». Επίσης ορθώς, στην Οδηγία του 2006 τίθενται εξειδικευμένα μέτρα ορισμού των «πολιτικώς εκτεθειμένων προσώπων» (ΠΕΠ), των πρόσωπων, δηλαδή, στα οποία έχει ανατεθεί σημαντικό δημόσιο λειτούργημα, στα οποία συμπεριλαμβάνονται και οι άμεσοι στενοί συγγενείς τους.
ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΕΚΤΕΘΕΙΜΕΝΑ ΠΡΟΣΩΠΑ
Στη σχετική οδηγία αναφέρεται ότι ως ΠΕΠ θεωρούνται τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα, στα οποία έχει ή είχε ανατεθεί σημαντικό δημόσιο λειτούργημα και τέτοιοι είναι οι αρχηγοί κρατών, κυβερνήσεων, υπουργοί, υφυπουργοί, τα μέλη του κοινοβουλίου και άλλων υψηλού επιπέδου δικαιοδοτικών οργάνων, τα μέλη ελεγκτικού συνεδρίου και διοικητικών συμβουλίων κεντρικών τραπεζών, οι πρεσβευτές, οι ακόλουθοι και υψηλόβαθμοι αξιωματικοί των ενόπλων δυνάμεων, τα μέλη διοικητικών, διαχειριστικών ή εποπτικών οργάνων κρατικών επιχειρήσεων και οι στενοί συγγενείς αυτών.
Το ζήτημα συνδέεται άμεσα με τη διαφάνεια, την αποτελεσματικότητα και εν τέλει την αξιοπιστία της πολιτικής. Κεντρικός άξονας για την αξιοπιστία της πολιτικής και για την επαναφορά της εμπιστοσύνης των πολιτών στην πολιτική, είναι η με πολιτικούς όρους δυναμική αντίδραση σε ο,τιδήποτε σκοτεινό. Συνεπώς, και στην πληγή του μαύρου χρήματος, τα πολιτικά αντανακλαστικά πρέπει να είναι άμεσα, γρήγορα, σαφή και να μην μεταθέτουν την πολιτική ευθύνη σε υπηρεσιακά όργανα όπως κατά την πρόσφατη πολιτική πρακτική, η οποία σταθερά κρύβεται πίσω από τις διοικητικές ή δικαστικές διαδικασίες. Ο πολιτικός οφείλει, όταν πρέπει να αρθρώσει τον πολιτικό του λόγο, να παίρνει θέση άμεσα, ξεκάθαρα και αβίαστα και να μην συγκαλύπτει σκοπιμότητες και υπεκφυγές πίσω από άλλα θεσμικά όργανα, γιατί τότε ακριβώς στρεβλώνονται βάναυσα οι κανόνες λειτουργίας του δημοκρατικού πολιτεύματος.
Έτσι, λοιπόν, και στο θέμα του ξεπλύματος χρήματος από εγκληματικές δραστηριότητες, η πολιτική παρέμβαση πρέπει να είναι συνεχής και αδιάκοπη, ώστε να διαμορφώνονται όλες εκείνες οι προϋποθέσεις για να ενεργοποιηθούν τα αντανακλαστικά και οι μηχανισμοί των φορέων για την αντιμετώπιση του κρίσιμου αυτού θέματος.
Πάνω απ όλα όμως, πρέπει να ισχυροποιηθεί το σημαντικό δημοκρατικό εργαλείο του θεσμού των ανεξάρτητων αρχών, και προπάντων η Ανεξάρτητη Αρχή Καταπολέμησης της νομιμοποίησης χρημάτων από εγκληματικές δραστηριότητες, ώστε σε μια λειτουργική συλλογική δράση με τις κρατικές αρχές και υπηρεσίες να δημιουργηθεί αυτή η αναγκαία ασπίδα για την απόκρουση του εμβολισμού του χρηματοοικονομικού συστήματος (με τις αρνητικότατες συνέπειες για το πολιτικό και δημοκρατικό σύστημα) από το μαύρο χρήμα.
Πρόσφατα, διετύπωσα την άποψη ότι είναι απαραίτητη η εξασφάλιση της υλικοτεχνικής υποδομής και η εξασφάλιση υψηλού επιπέδου εξειδικευμένου προσωπικού, επιλεγμένου μακριά από κομματικές σκοπιμότητες, ώστε οι ανεξάρτητες αυτές αρχές, και στην προκειμένη περίπτωση η Ανεξάρτητη Αρχή Καταπολέμησης της νομιμοποίησης χρημάτων από εγκληματικές δραστηριότητες, να είναι λειτουργικά και θεσμικά εξοπλισμένες για να επιτελέσουν αποτελεσματικά το ρόλο τους, σε μια εποχή, που πλέον σε επίπεδο ξεπλύματος ερευνώνται οι πάντες και τα πάντα και ειδικότερα, σε εφαρμογή της οδηγίας 2006/70/ΕΚ της Επιτροπής, τα πολιτικώς εκτεθειμένα πρόσωπα.
Για τον κάθε πολίτη γίνεται αντιληπτό ότι, για να ελεγχθούν αποτελεσματικά και ουσιαστικά τα πολιτικώς εκτεθειμένα πρόσωπα, προκειμένου να λειτουργήσουν σωστά οι δημοκρατικές διαδικασίες, πρέπει και τα όργανα που ελέγχουν τα πρόσωπα αυτά να έχουν ισχυρό αξιολογικό υπόβαθρο. Αυτή είναι, η μέγιστη πολιτική υποχρέωσή μας προς αντιμετώπιση του ξεπλύματος του μαύρου χρήματος: είναι πολιτικές οι επιλογές, είναι πολιτικές οι αποφάσεις, είναι πολιτικές οι λύσεις, που πρέπει να δοθούν και αυτό θα το πράξουν πολιτικοί, που έχουν αντιληφθεί ότι πρέπει να υπηρετήσουν την αξιοπιστία της πολιτικής.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ
Τελευταίες ειδήσεις
23 Απριλιου 2024
23 Απριλιου 2024
23 Απριλιου 2024
23 Απριλιου 2024
Resource id #8
>
<
ΕΙΔΙΚΟΣ ΚΑΡΔΙΟΛΟΓΟΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Ε. ΑΡΩΝΗΣ
Holter πίεσης και ρυθμού
Δοκιμασία κοπώσεως Φορητός υπέρηχος
Μυτιλήνη Βουρνάζων 2 τηλ.2251302311
Γέρα:Παπάδος τηλ.22510-83600
aroniskos@gmail.comΦυσικοθεραπεύτρια Manual Therapist
Σταυρουλάκη-Γαλάτη Ιφιγένεια
Πτυχιούχος Φυσικοθεραπείας ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης-PAMP
Σύμβαση με ΕΟΠΥΥ
Ασκληπιού 39 Χρυσομαλλούσα Μυτιλήνη
τηλ. 22510-54898- 6977957180ΙΩΑΝΝΗΣ Α. ΜΑΛΛΙΑΣ
ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ ΟΦΘΑΛΜΙΑΤΡΟΣ
Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών
Καλλιπόλεως 3,Νέα Σμύρνη, τηλ:210-9320215
Καβέτσου 10, Μυτιλήνη, τηλ: 2251038065Χειρουργός Ωτορινολαρυγγολόγος
Έλενα Μπούμπα
Στρατιωτικός Ιατρός
Διδ.Παν.Αθηνών
Διπλωματούχος Ευρ.Ακαδημίας
Πάρνηθας 95-97 Αχαρναί
2102467085 & 6938502258
email- elenboumpa@gmail.comΕΙΔΙΚΟΣ ΟΡΘΟΔΟΝΤΙΚΟΣ
ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Α.ΜΙΧΑΛΗΣ
Πτυχιούχος Παν. Αθηνών
Καβέτσου 32-Μυτιλήνη
τηλ. 22510 43377
Καρατζά 10-Μύρινα Λήμνου
22540 26652- κιν.6974117849ΟΡΘΟΠΑΙΔΙΚΟΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ Ι. ΠΑΠΙΟΜΥΤΗΣ
ΟΡΘΟΠΑΙΔΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ
ΤΡΑΥΜΑΤΟΛΟΓΟΣ
ΚΑΒΕΤΣΟΥ 32
ΤΗΛ:22510-55711
ΚΙΝ:6942405440ΕΝΔΟΚΡΙΝΟΛΟΓΟΣ - ΔΙΑΒΗΤΟΛΟΓΟΣ
ΑΣΗΜΑΚΗΣ Ε. ΜΟΥΦΛΟΥΖΕΛΛΗΣ
θυρεοειδής Σακχαρώδης Διαβήτης 1,2&Κυήσεως
Οστεοπόρωση Διαταραχές Έμμηνου Ρύσεως
ΚΑΒΕΤΣΟΥ 32 ΜΥΤΙΛΗΝΗ & ΠΑΠΑΔΟΣ ΓΕΡΑΣ
22510-43366 6972332594Book and Art
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
Βάλια Μπαρμπατιώτη
Κομνηνάκη 5 Μυτιλήνη
τηλ:22510-37961
www.facebook.com/Book.and.Art.Mytiliniψαράδικο
ΦΡΕΣΚΑ ΨΑΡΙΑ & ΛΑΧΑΝΙΚΑ
Μαγειρευτά- Θαλασσινά φαγητά -σαλάτες- ψαρόσουπες -ψαρομεζέδες στη λαδόκολλα
Ψητά & Τηγανιτά κατόπιν παραγγελίας
τηλ. 22510 34333ΠΤΗΝΟ-ΦΑΡΜΑ ΓΕΡΑΣ
Γαζής Χαράλαμπος
Γεωπόνος ΤΕ
Κότες-κοκόρια-χήνες-γαλοπούλες-πάπιες-αυγά ελευθέρας βοσκής
τηλ.: 6946167995Αυγοπωλείο Χατζέλη
Αυγά και τοπικά παραδοσιακά προϊόντα
Κατάστημα στο πάρκινγκ Μυτιλήνη
Οδυσσέα Ελύτη 20
τηλ.2251306790Κάβα Κουτσουραδή
Κάβα ποτών στη Μυτιλήνη. Είμαστε κοντά σας από το 1986
Ικαρίας 6, Μυτιλήνη, 81100
Τηλ. 2251022213Μεζεδοπωλείο- Ουζερί
"Απάγκιο"
Εξαιρετικά σπιτικά φαγητά- Λεσβιακά τοπικά προϊόντα
οικονομικές τιμές-Ζωντανή μουσική κάθε Σάββατο
τηλ. 22510 20797Elysion Hotel
Elysion Hotel – Ξενοδοχείο γάμου
Διεύθυνση: Νεάπολη Μυτιλήνης
Τηλέφωνο: 2251 061531-2
Fax:22510 61294
Website: www.elysion.grΤΕΧΝΙΚΟ ΓΡΑΦΕΙΟ
ΠΤΥΧ.ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ Τ.Ε.
ΜΕΛΕΤΗ ΕΠΙΒΛΕΨΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗΣ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ
ΕΛ.ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ21&ΟΔ.ΕΛΥΤΗ 1ος ΟΡΟΦΟΣ
ΤΗΛ:2251022255/6945353105
email:nprot@yahoo.grEuropcar
AUTO MOTO LESVOS A.E Πάνος Σπανέλης. Κεντρικό:Κουντουριώτη 49Γ Μυτιλήνη τηλ:2251043313 fax42853 κιν.6976809252 Αεροδρόμιο:2251061665
www.europcar-lesvos.com
info@europcar-lesvos.comΑρχιτέκτων - Μηχανικός
Γ. Λίνος & Άννα Λίνου
Έκδοση οικοδομικών αδειών,τακτοποιήση αυθαιρέτων, ΠΕΑ,Κτηματολόγιο,επισκευές,ανακαινίσεις,πωλήσεις νεόδμητων
Γυμ. Δαυίδ 21 Μυτιλήνη
τηλ. 6946140998-6957593484
Διαβαστε σημερα
- Σήμερα η απόφαση
- Από τα τμήματα που ξεχωρίζουν
- Με πρωθυπουργική παρέμβαση
- Μπορεί να ξεκινήσει από τη Λέσβο
- Απεργούν οι δικαστικοί υπάλληλοι
- Ο Σ. Κασσελάκης στη Λέσβο
- Κρουαζιερόπλοιο με 300
- Δύο ολυμπιονίκες μιλούν
- Μουσειακές πινακίδες
- Μαθητικός Τουρισμός
- Στραβά κι Ανάποδα
- Επίκαιρα
- Ποδόσφαιρο
- Βολει Final -4 Γυναικών
- Η δύσκολη επίσκεψη Μητσοτάκη στην Άγκυρα
- Βιβλιοφάγος